Спілкування людей. Типи спілкування. Правила спілкування

Тема уроку. Спілкування людей. Типи спілкування. Правила спілкування.

Мета уроку: ознайомитися з функціями спілкування, сформувати поняття про типи спілкування: ділове, ігрове, міжособистісне, навчитися встановлювати контакт з різними людьми.
Обладнання та матеріали: слайдова презентація до уроку, карточки-завдання, смайлики.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Організація роботи груп. Смайлики.
Ми прийшли на урок з різним настроєм. Намалюйте свій настрій на жовтих смайликах. Яких смайликів найбільше в групах? Який у вас настрій?
Знайомство. Представлення своїх груп. Що нас об’єднує? (Емблема: ми - хороші,
Що в нас поганого?).
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, завдань уроку.
ІІІ. Вивчення нової теми
1. Засоби комунікації.
Спілкування – це складний багатоплановий процес встановлення і розвитку контактів між людьми, який породжується потребами спільної діяльності і включає обмін інформацією, вироблення єдиної стратегії взаємодії, сприйняття і розуміння іншої людини.
Жити – значить пізнавати себе, творити себе, відчувати свою залежність не тільки від світу матеріального, але і від вищого духовного. Найвище багатство людини – це можливість спілкуватися. У спілкуванні ми пізнаємо один одного, розвиваємо свої моральні і психічні якості, розкриваємо себе. Не можна не погодитися зі словами чудового письменника Антуана де Сент-Екзюпері про те, що «Спілкування – найбільша розкіш у житті».
Перегляд фільму «Спілкування» (7 хв.)

2. Функції спілкування.
( робочий зошит «Основи здоровя 6кл.Тагліна О. В. ст.47, завд.1)
Перша функція спілкування - регулювання спільної діяльності людей. Будь-яка спільна робота вимагає спілкування.
Друга функція спілкування. Спілкування допомагає нам пізнавати світ, вчитися. Спілкування допомагає людям обмінюватися інформацією. Спеціальний засіб спілкування – мова. Це система словесних знаків, за допомогою яких можна передавати знання та досвід.
Третя функція спілкування. Спілкування – це шлях до розуміння іншої людини. Це найважливіша з усіх якостей, якими володіє людина.
Є спеціальна наука, що займається вивченням поведінки людини та особливостей спілкування. Це психологія (від грецького «психе» - душа, і «логос» - наука).
Завдання групам. Розшифрувати вислів відомого педагога В.Сухомлинського та пояснити як ви його зрозуміли.
3. Правила спілкування.
Спілкування із оточуючим середовищем починається зі слова, погляду, жесту, посмішки. Як же зробити наше спілкування приємним, радісним, бажаним, продуктивним? Яких правил слід дотримуватися у процесі спілкування із співрозмовником?
(Обговорення правил спілкування між учнями групи)
Отже, можна виділити наступні основні правила спілкування:
1. Будьте завжди ввічливі, привітні та доброзичливі у спілкуванні. З повагою ставтеся до співрозмовника.
2. Будьте уважні до співрозмовника, до його стану і настрою, до того, що і як він говорить, як реагує на ті чи інші слова.
3. Умійте слухати і не перебивати інших.
4. Не бійтеся вступати у контакти (усні чи письмові) з людьми, навіть не знайомими вам, але при цьому уникайте нав’язливості.
5. Говоріть про те, що може бути цікавим і корисним для тих, хто вас слухає.
6. Не завдавайте людям прикрощів словом (не ображайте, не говоріть неприємного, не виявляйте своєї неповаги, не вживайте грубих слів, тощо).
7. Умійте ввічливо попросити про щось і ввічливо відмовити у чомусь, не образивши людину своєю відмовою. Намагайтеся чемно пояснити причину прохання чи відмови.
8. Використовуйте в спілкуванні слова будь ласка, вибачте, не ображайтесь, чи не змогли б ви, на жаль. Так вийшло. Стежте за культурою мовлення.
9. Умійте підтримати людину словом і ділом у будь-якій ситуації. Завдання групам.
Завдання групам.
Оберіть з перелічених якостей ті, що допомагають спілкуванню людей.
4. Типи спілкування.
1) Ділове спілкування.
 У діловому спілкуванні заздалегідь визначені всі правила спілкування. На уроці ви можете виконувати тільки одну роль - роль учня, і міняти її не можна. Є правила поведінки на уроці, які теж не змінюються і які не можна порушувати. У кінці ділового спілкування досягають певного результату. Завдяки діловому спілкуванню відбувається навчання на уроці. Ділове спілкування є основою бізнесу й політики.

 2) Ігрове спілкування немає твердих правил. У ньому можна міняти ролі, іноді правила змінюються під час гри, а результат заздалегідь невідомий. Ігрове спілкування – це простір для творчості та фантазії.

3) Якщо ти розмовляєш з близькою людиною – це міжособистісне спілкування. Воно ґрунтується на розумінні та довірі.

Завдання.
1 завдання. Кирило прийшов до Романа на день народження. За столом говорив тільки про себе, про свої проблеми, усіх перебивав, ображався, що його не слухають. Як ви думаєте, чи вміє Кирило спілкуватися? Яких помилок він припустився, спілкуючись з друзями?
2 завдання. Оленка прийшла до Каті в гості. Катя хотіла розповісти їй про свої переживання із приводу подій в школі. Але Оленка повела розмову по-діловому, без особливих емоцій. Якої помилки припустилася Оленка у спілкуванні з подругою.
3 завдання. Роману, Каті та Кирилу доручили зробити стінгазету. Вони зустрілися після уроків. Катя сміялася, а Кирило щосили підігрував Ромі. Газету вони так і не зробили. Що в їхньому спілкуванні зашкодило виконати доручення?
4 завдання. Група учнів зайшла в автобус. Вони голосно сміялися, штовхали один одного. Дідусь - пасажир з докором дивився на підлітків. Чи спілкувалися учні з дідусем? Як саме? Що би ви їм порадили?
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Обговорення питань.
1.     Який тип спілкування потрібно обрати, щоб спільна робота була виконана якісно і вчасно?
2.     До яких наслідків може призвести незнання де можна, а де не можна користуватися тим чи іншим типом спілкування?
3.     Чому сприяє ігрове спілкування?

V. Підсумки уроку.
      Для чого люди спілкуються?
      Які функції виконує спілкування?
      Як спілкування впливає на здоров'я?
      Доберіть ніжні слова, якими ви звертаєтеся до мами, тата, бабусі, дідуся, брата, сестри. Які з них можна використовувати щодня, а які за особливої нагоди? Чому?
Візьміть оранжеві смайлики. Намалюйте свій настрій в кінці уроку. Як змінився настрій? Яких смайликів стало більше?
Домашнє завдання.
      Вивчити & 21.
      Робочий зошит ст. 48-51.
      Підготувати повідомлення “Значення сленгових слів”.

Карточки-завдання.
1 завдання. Кирило прийшов до Романа на день народження. За столом говорив тільки про себе, про свої проблеми, усіх перебивав, ображався, що його не слухають. Як ви думаєте, чи вміє Кирило спілкуватися? Яких помилок він припустився, спілкуючись з друзями?
2 завдання. Оленка прийшла до Каті в гості. Катя хотіла розповісти їй про свої переживання із приводу подій в школі. Але Оленка повела розмову по-діловому, без особливих емоцій. Якої помилки припустилася Оленка у спілкуванні з подругою.
3 завдання. Роману, Каті та Кирилу доручили зробити стінгазету. Вони зустрілися після уроків. Катя сміялася, а Кирило щосили підігрував Ромі. Газету вони так і не зробили. Що в їхньому спілкуванні зашкодило виконати доручення?
4 завдання. Група учнів зайшла в автобус. Вони голосно сміялися, штовхали один одного. Дідусь - пасажир з докором дивився на підлітків. Чи спілкувалися учні з дідусем? Як саме? Що би ви їм порадили?


Карточки-завдання.
1 завдання. Кирило прийшов до Романа на день народження. За столом говорив тільки про себе, про свої проблеми, усіх перебивав, ображався, що його не слухають. Як ви думаєте, чи вміє Кирило спілкуватися? Яких помилок він припустився, спілкуючись з друзями?
2 завдання. Оленка прийшла до Каті в гості. Катя хотіла розповісти їй про свої переживання із приводу подій в школі. Але Оленка повела розмову по-діловому, без особливих емоцій. Якої помилки припустилася Оленка у спілкуванні з подругою.
3 завдання. Роману, Каті та Кирилу доручили зробити стінгазету. Вони зустрілися після уроків. Катя сміялася, а Кирило щосили підігрував Ромі. Газету вони так і не зробили. Що в їхньому спілкуванні зашкодило виконати доручення?
4 завдання. Група учнів зайшла в автобус. Вони голосно сміялися, штовхали один одного. Дідусь - пасажир з докором дивився на підлітків. Чи спілкувалися учні з дідусем? Як саме? Що би ви їм порадили?

Правила ввічливого спілкування, які вам важко виконувати
Необхідна підтримка для належного їх виконання












Немає коментарів:

Дописати коментар